Kino immer anders


The golden days of producer Max Bialystock are long gone. When his accountant Bloom realizes that a flop could make a bigger profit than a success, they come up with a plan. They want to put on stage the worst play the world has ever seen.

After hiring a retired Nazi screenwriter, a director whose plays have already been discontinued at the premiere, and a hippie actor with the not entirely coincidental initials L.S.D., they are certain about the failure of their play and the success of their plan – until «Spring for Hitler» becomes a box-office hit right after the first performance.

The Producers is a vicious satire of show business: horny producers, self-obsessed directors and vain actors. At the same time Mel Brooks picks up on a new phenomenon with his trashy musical that established itself outside the big studios of the time: independent and cheaper productions that resisted common concepts, coupled with the desire to break down the boundaries of good taste.

Hannah Dobbertin

Translated by Carlos Hartmann


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Die goldenen Zeiten des Produzenten Max Bialystock liegen schon weit zurück. Als sein Buchhalter Bloom feststellt, dass man durch einen Flop einen grösseren Gewinn machen könnte als durch einen Erfolg, hecken die beiden einen Plan aus. Sie wollen das schlechteste Theaterstück auf die Bühne stellen, das die Welt je gesehen hat. Nachdem sie einen Nazi im Ruhestand als Drehbuchautor, einen Regisseur, dessen bisherige Stücke jeweils schon bei der Premiere eingestellt wurden und einen Hippie-Schauspieler mit den nicht ganz zufälligen Initialen L.S.D. angestellt haben, sind sie sich des Misserfolgs ihres Stücks und dem Gelingen ihres Plans sicher – bis „Frühling für Hitler“ nach der ersten Aufführung zum Kassenschlager wird.

The Producers kommt als bitterböse Satire über das Showbusiness daher: Lüsterne Produzenten, selbstverliebte Regisseure und eitle Schauspieler. Gleichzeitig greift Mel Brooks mit seinem trashigen Musical ein neues Phänomen auf, das sich abseits der grossen Studios seinerzeit etablierte: Unabhängige und billigere Produktionen, die sich gängigen Konzepten widersetzten, gepaart mit der Lust, die Grenzen des guten Geschmacks aufzusprengen.

Hannah Dobbertin


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