The ballerina Vicky joins the ballet troupe under the leadership of Lermontov. In Paris, they then present Hans Christian Andersen’s dancing fairytale The Red Shoes. In it she plays the protagonist Karen whose glittering red shoes let her dance herself to death. Vicky is also controlled in real life and is trapped in between the leader Lermontov’s obsession for her and her love for Julian.
Lermontov: «Why do you want to dance?» Vicky: «Why do you want to live?» – «Well, I don’t know exactly why, but, uh, I must.» – «That’s my answer, too.»
The theme which concerns this British film drama is the conflict of art versus love and life. The worlds of Vicky and her character clash as she is torn between her career and love.
However, not only sorrow is portrayed in the film, the definitive highlight is the twenty-minute ballet performance in technicolor. The majority of the film’s cast are professional dancers and one does not need to be a lover of ballet to cherish the artistic beauty of the scenes.
Céline Mosbacher
Translated by Isabel Leder
Die Ballerina Vicky schliesst sich der Balletttruppe unter der Führungvon Lermontov an. In Paris führen sie dann das vertanzte Märchen The Red Shoes von Hans Christian Andersen auf. Darin spielt sie die Protagonistin Karen, deren glitzernd rote Schuhe sie in den Tod tanzenlassen. Auch im echten Leben wird Vicky fremdgesteuert und ist zwischen dem mit ihr besessenen Leiter der Gruppe Lermontov und ihrer grossen Liebe Julian gefangen.
Lermontov: «Why do you want to dance?» Vicky: «Why do you want to live?» – «Well, I don’t know exactly why, but, uh, I must.» – «That’s my answer too.»
Das Thema, das dieses britische Filmdrama die ganze Zeit beschäftigt, ist der Konfikt von Art versus Love & Life. Hingerissen zwischen Karriere und der Liebe prallen die Welten von Vicky und ihrer Figur aufeinander.
Doch nicht nur Kummer begleitet diesen Film, das defnitive Highlight ist die zwanzigminütige Aufführung des Ballettstückes in Technicolor. Die Mehrheit des Filmcasts sind nämlich professionelle Tänzer und man muss kein Ballettliebhaber sein, um die künstlerische Schönheit der Szenen wertzuschätzen.
Céline Mosbacher