Kino immer anders


Due to the geopolitical situation, we will give a longer introduction into this movie.

The Russian revolution of 1917 may have led to the end of tsarism, but also to different movements, which were in conflict regarding the future leadership of Russia. Half documentary, half scenically are the events between February and October shown, culminating in the storming of the winter palace of the former tsar and seat of the provisional government. A symbol of richesse and reality apathetic aristocracy against the backbone of the bolshevists in the farmer state.
Ten years after the events of 1917, the power grab of the Bolsheviks in Petrograd, Eisenstein created with October a propaganda film, which would define the founding myth of the soviet union. Eisenstein: definer of the associative montage cinema, visionary and creator of Battleship Potemkin, a milestone in cinema. As a film theorist, he was already during his time known as a forward thinker and seen as defining for the acceptance of cinema art.
October, made with much pathos, but also rhythm and skill, is not only a valuable document of the time of the storming of the winter palace, but rather a proof of Eisensteins genious.

Alexander Streb


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Aufgrund der momentanen weltpolitischen Lage, gibt es zu diesem Film eine längere Einführung.

Die russische Revolution von 1917 führte zwar zum Ende des Zarismus, aber auch zu verschiedenen Strömungen, die in der Frage des Übergangs und der zukünftigen Führung zerstritten waren. Halb dokumentarisch beschrieben, halb inszeniert werden die Ereignisse vom Februar bis Oktober gezeigt, kulminierend im Sturm auf den Winterpalast des einstigen Zaren und Sitz der provisorischen Regierung. Ein Symbol für Prunk und realitätsverweigernde Aristokratie gegenüber dem Rückhalt der Bolschewisten im eigentlichen Bauernstaat.
Zehn Jahre nach den Ereignissen von 1917, der Machtübernahme der Bolschewiki in Petrograd (St. Petersburg), erschuf Eisenstein mit October einen Propagandafilm, der die sogenannte Oktoberrevolution und somit den Gründungsmythos der Sowjetunion festigen würde. Eisenstein: Begründer des assoziativen Montagekinos, Visionär und Schöpfer von Battleship Potemkin, einer der wichtigsten Meilensteine der Filmgeschichte. Als Filmtheoretiker galt er bereits zu Lebzeiten als Vordenker und prägend für die Akzeptanz des Films als eigenständige Kunstform.
Mit viel Pathos, aber auch Rhythmus und hoher Kunstfertigkeit inszeniert, ist October nicht nur wertvolles Zeitdokument der Mystifizierung des Angriffes auf das Palais von 1917, sondern in erster Linie ein Beleg für das Genie Eisensteins.

Alexander Streb


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