Kino immer anders


Texas, in the middle of nowhere: five teenagers fall prey to the hands of a cannibalistic family. Soon enough, Sally is running for her life as the last survivor, hunted by a monstrously masked killer wielding a chainsaw, only to end up at dinner as the guest of honor…

With the depiction of the iconic ‘Leatherface’ and a bloodied, screaming Sally, Tobe Hooper first introduced the concept of monster and “Final Girl” to horror cinema in 1974. Shortly after, his once banned and censored directional debut was considered one of the pioneering works within the backwoods horror genre. Instead of relying on explicit gore, Hooper opted for creating the right atmosphere: a palpable nightmarish audio track combined with unsettling editing and cinematography. The viewer is almost smothered under the Texan heat, while the chainsaw drones on incessantly. Even to the audiences of today, unease bombards the senses, as the characters’ madness crawls off the screen and under the viewer’s skin.

“I can’t imagine why anyone would want to make a movie like this,” wondered film critic Roger Ebert. Apparently, Hooper found inspiration for this movie in the midst of an overcrowded hardware store, when his glance fell on a chainsaw…
Alicia Schümperli

Übersetzung: Alicia Schümperli


Weitere Filme in diesem Zyklus

Mitten im Nirgendwo von Texas geraten fünf Jugendliche einer Familie von Kannibalen in die Hände. Schon bald rennt Sally als Letzte um ihr Leben, gejagt von einem monströs maskierten Killer mit Kettensäge, und landet als Ehrengast beim Abendessen …

Mit dem ikonischen „Leatherface“ und einer blutverschmierten, schreienden Sally etablierte Tobe Hooper 1974 erstmals das Konzept von Monster und „Final Girl“ im Horrorkino. Bald darauf galt sein Regiedebüt trotz längerem Aufführverbot und Zensur als eines der Pionierwerke des (Backwood-)Horrorgenres. Dabei setzte Hooper nicht auf expliziten Gore, sondern lieber auf die richtige Atmosphäre: Eine spürbar beklemmende Tonspur sowie eine verstörende Schnitt- und Kameraarbeit. Der Zuschauer wird fast unter der texanischen Hitze erdrückt, während die Säge unaufhörlich weiter dröhnt. Auch heute noch prasselt das Unbehagen auf alle Sinne ein, während der Wahnsinn der Figuren von der Leinwand direkt unter die Haut des Zuschauers eindringt.

„I can’t imagine why anyone would want to make a movie like this“, wunderte sich damals Filmkritiker Roger Ebert. Angeblich befand sich Hooper gerade in einem überfüllten Baumarkt, als sein Blick zufällig auf eine Kettensäge fiel …

Alicia Schümperli


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