An inconspicuous man is sitting in a hotel room. Joining him are three journalists: «What was your name again?» – «My name is Edward Snowden – but they call me Ed.» No one yet suspects that this name will soon be known to almost anyone, let alone be the title of a blockbuster. It is the beginning of a curious story; a spark about to ignite a fire called surveillance scandal.
Filmmaker Laura Poitras is doing research on surveillance in the US, when an encrypted message reaches her and promises delicate information about the National Security Agency (NSA). Months later, she is meeting up with the anonymous Citizenfour in that very hotel room in Hong Kong. She first-hand learns what will later become known in history as one of the biggest scandals of the 21st century: the American government surveils its citizens on a grand scale. Instead of providing social emancipation, technological progress suddenly becomes freedom’s enemy number one.
Together with Poitras we experience this memorable moment first hand, as we watch how telephones, tabs and screens turn into the enemy, how «Ed» himself handles his sudden fame and how journalists, too, suddenly become an international target.
Christine Albrecht, translated by Alicia Schümperli
Ein unscheinbarer Mann sitzt in einem Hotelzimmer. Vor ihm drei Journalisten: «Wie war Ihr Name nochmal?» – «Mein Name ist Edward Snowden – aber man nennt mich Ed». Noch ahnt niemand, dass einige Zeit später fast jeder diesen Namen kennt, ja, es sogar einen Blockbuster mit demselben Namen gibt. Es ist der Anfang einer denkwürdigen Geschichte, der Funke, der das Feuer namens Überwachungsskandal entfacht.
Filmemacherin Laura Poitras recherchiert für einen Film zur Überwachung in den USA, als sie eine verschlüsselte Nachricht erreicht, die ihr brisante Informationen über die National Security Agency (NSA) verspricht. Monate später trifft sie den anonymen Citizenfour in ebenjenem Hotelzimmer in Hong Kong. Aus erster Hand erfährt sie, was später als einer der grössten Skandale des 21. Jahrhunderts in die Geschichte eingeht: Die amerikanische Regierung überwacht im grossen Stil ihre Bürger. Der technologische Fortschritt ist statt Befreiung der Gesellschaft plötzlich Feind der Freiheit.
Mit Poitras sind wir bei diesem denkwürdigen Moment hautnah dabei und erleben wie Telefone, Fenster und Bildschirme zum Feind werden, wie «Ed» selbst mit seiner unvermittelten Bekanntheit umgeht und wie auch die Journalisten plötzlich zur internationalen Zielscheibe werden.
Christine Albrecht