Kino immer anders


This experimental doc film manages to impress even without any dialogue or narrative. It solely consists of archival footage that was masterfully edited and crafted into a film by director Godfrey Reggio and his team over the course of six years. Koyaanisqatsi takes the audience onto a voyage that begins in a cave with mysterious paintings on the wall, continues along hauntingly beautiful landscapes and gradually draws closer to the hectic centers of modern human life. In contrast to nature’s serenity, humankind is presented as morbidly obsessed with consumer culture and generally overwhelmed by what it has created. The audience repeatedly passes from the unnaturally bright urban buzz to the very dark sides of civilization and back.

This visually stunning portrait is accompanied by an electrifying soundtrack composed by Philip Glass. His tunes sound overbearingly frantic at times, and at other times they turn into grave and solemn hymns, which help to underline the film’s somberly sobering message.

Carlos Hartmann


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Ganz ohne Dialog oder Erzählung kommt die experimentelle Doku des Regisseurs Godfrey Reggio aus. Sie besteht nur aus Archivaufnahmen, die er und sein Team während sechs Jahren mit Liebe zum Detail bearbeiteten und zusammenschnitten. Der Film nimmt die Zuschauer mit auf eine Reise, beginnend bei mysteriösen Höhlenmalereien, über atemberaubende Landschaftsbilder schrittweise hin zu den hektischen Zentren des menschlichen Treibens. Im Kontrast zur stabilen und organischen Natur wirken die Menschen krankhaft im Konsumverhalten verbissen und von ihren eigenen Erfindungen übermannt. Das städtische Neonlicht brennt unnatürlich hell und immer wieder fällt der Blick auf katastrophale Randerscheinungen der Zivilisation.

Dieses bildgewaltige Porträt wird von einem elektrisierenden Soundtrack von Philip Glass begleitet, welcher teils quietschbunt und fröhlich daherkommt, teils hypnotisch und berührend und teils unvergleichlich düster.

Carlos Hartmann


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