Kino immer anders


For the Japanese high school student Gorgeous, the beginning of the eagerly awaited summer holidays turns into a disaster when she meets her new stepmother. As her friends Mac, Sweet, Melody, Kung-Fu, Prof and Fantasy are all about to miss out on summer camp, Gorgeous suggests that they all spend the holidays together at her aunt’s house. In their euphoria about the friendly hostess and her beautiful house (among other things), the pupils have no idea of the ravenous interior, to which the first extremities soon fall victim.

House gives the impression that director Obayashi tried to put as much marvellous nonsense into it as possible. The absurd, the odd and the quirky become the topmost maxim. Obayashi apparently tried as faithfully as possible to realize the vision of his nine-year-old daughter of a horror movie. The less frightening, but all the more absurd result works so well, especially because of the stylistic mischief. From the faked backdrops to the man-eating piano, House offers a crazy film experience, whose charm essentially stems from the deliberately amateurish special effects.

Lucien Duc

Translated by Carlos Hartmann


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Für die japanische Oberschülerin Gorgeous wandelt sich der Beginn der heiss ersehnten Sommerferien zum Desaster, als sie ihre neue Stiefmutter kennenlernt. Da das Feriencamp ihrer Freundinnen Mac, Sweet, Melody, Kung-Fu, Prof und Fantasy ins Wasser zu fallen droht, schlägt Gorgeous kurzerhand vor, dass sie alle zusammen die Ferien auf dem Land bei ihrer Tante verbringen. In ihrer Euphorie über die freundliche Gastgeberin und ihr schönes Haus(u) ahnen die Schülerinnen nichts von der gefrässigen Inneinrichtung, der schon bald die ersten Extremitäten zum Opfer fallen.

House erweckt den Eindruck, als habe Regisseur Obayashi versucht, so viel fabelhaften Unsinn wie möglich hinein zu packen. Das Absurde, Merkwürdige und Schräge wird zur obersten Maxime ernannt. Obayashi versuchte offenbar möglichst getreu, die Vision seiner neunjährigen Tochter eines Horrorfilms umzusetzen. Das wenig furchteinflössende, dafür umso aberwitzigere Ergebnis funktioniert besonders aufgrund des stilistischen Schabernacks dermassen gut. Von den gefakten Hintergrundkulissen bis zum menschenfressenden Klavier bietet House ein verrücktes Filmerlebnis, dessen Charme wesentlich von den bewusst stümperhaften Spezialeffekten herrührt.

Lucien Duc


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