We all know the story. Young Alice follows a white rabbit and ends up at a place where you spend your time drinking tea with a crazy hatter and the Queen derives pleasure from making heads roll. But only few know about its less fairy tale-like version that is clearly on the surreal side of things by Jan Švankmajer. Stop Motion editing and extreme close-ups of Alice’s mouth are used to subvert the story and elevate Alice to the narrator of her own journey. She even becomes the voice of all inhabitants of that curious place. It is through the sound design that Wonderland is conjured up on screen.
The director forgoes using any score so that the eerily raw sound effects take center-stage. Also, the white rabbit is not a cute and fluffy one here. Rather, he is creepily taxidermied and nailed to a vitrine. His escape is underlined by a palpably claustrophobic audio cue, which turns Švankmajer’s version into a uniquely sinister and disturbing experience. Daydreaming has never been creepier…
Alicia Schümperli
Translation: Carlos Hartmann
Wir alle kennen die Geschichte. Die kleine Alice folgt einem weissen Hasen und landet dabei an einem Ort, wo man mit einem verrückten Hutmacher Tee trinkt und die Königin eine Vorliebe für rollende Köpfe hat. Aber nicht allen von uns ist Jan Švankmajers weniger märchenhafte, dafür umso surrealere Version dieses Tagtraums in Stop-Motion-Technik bekannt. Dabei konzentriert sich die Kamera immer wieder auf Alices Mund und macht sie so zur Erzählerin ihrer eigenen Geschichte und zur Stimme aller Bewohner dieses verdrehten Ortes. Der Regisseur erweckt somit das Wunderland vor allem über die Tonspur zum Leben.
Auf musikalische Untermalung wird verzichtet und der rohe, unheimliche Ton rückt in den Vordergrund. Der weisse Hase ist nicht mehr niedlich und flauschig, sondern ausgestopft und in einer Vitrine festgenagelt. Die fast schon greifbare und klaustrophobische akustische Ebene verleiht seinem Ausbruch diese dunkle, verstörende Note, die Švankmajers Version von Alice im Wunderland so einzigartig macht. Tagträumen kann so unheimlich laut sein …
Alicia Schümperli